VitaRady

Desatero zdravého zraku

zrak_3.jpg

Největší zátěž pro naše oči v současné době představuje práce na počítači, sledování televize a práce s ostatními elektronickými zařízeními jako jsou mobilní telefony, tablety, atd. Dalšími faktory, které mají velký vliv na kvalitu zraku jsou například nastavení osvětlení, zdravotní stav i rodinná anamnéza nebo životní styl.

Zrak je smysl, kterým člověk vnímá až 80 % všech signálů z okolí, aktivní péče o zrak, ať už v oblasti prevence nebo léčby, je tak velmi důležitá pro udržení kvality života.

 

Proto Vám přinášíme 10 základních tipů pro udržení zdraví Vašeho zraku.

 

 

1. OMEZTE PRÁCI S POČÍTAČEM NA NUTNÉ MINIMUM

Pokud i vy patříte mezi velkou část lidí, jejichž práce zahrnuje každodenní užívání počítače, snažte čas strávený sledování obrazovky minimalizovat. Pokud Vám to pracovní náplň nedovoluje, dbejte na správné nastavení obrazu i polohy Vašeho monitoru - poroznost věnujte nastavení jasu, kontrastu, vzdálenosti a výšky.

2. DOPŘEJTE VAŠIM OČÍM ODPOČINEK

V případě dlouhého sledování obrazovky nebo displeje dopřejte Vašim očím odpočinek nejdéle v intervalu každých 30 minut. Očím ulevíte nejlépe tak, že opakovaně zaostříte na předměty v jiné vzdálenosti než je sledované zařízení – například pohledem z okna - donutíte tak svaly oka k aktivitě a pocítíte úlevu. Nezapomínejte také pravidelně mrkat

3. NOSTE SLUNEČNÍ BRÝLE

Stejně jako Vaši pokožku je i zrak nutné chránit před poškozením způsobeným slunečním zářením. Proto je důležité nosit dobře padnoucí sluneční brýle nebo kontaktní čočky s UV filtry, které zabraňují vstupu škodlivých paprsků do očí. Možnou alternativou jsou také kšiltovky.​

4. PŘEDCHÁZEJTE ZRANĚNÍ

Při jakékoliv práci, při které hrozí vniknutí cizích předmětů do Vašich očí a je-jich poranění – např. práce s chemikáliemi, nářadím, ohněm atd., noste ochra-nné brýle nebo štíty. Předejdete tak případnému zánětu a dalším komplikacím.

5. DBEJTE NA SPRÁVNÉ OSVĚTLENÍ

Nejlepším osvětlením je samozřejmě přirozenné denní světlo. Při používání umělého osvětlení dejte poroz, aby nebylo světlo v přímém zorném poli, kde by Vás mohlo oslňovat. Vybírejte žárovky, které vyzařují Vám příjemné světlo, které nadměrně neunavuje Vaše oči. Při sledování televize nebo jakéhokoliv displeje mějte rozsvícené podpůrné světlo (alespoň malou lampičku), které zredukuje prudké změny a blikání obrazu přetěžující zrak. Pro četbu si zajistěte dostatečný světelený zrdoj, který minimalizuje  

6. DODRŽUJTE HYGIENU

V rámci péče o zdraví Vašich očí dodržujte základní hygienické návyky. Myjte si pravidelně ruce – nesahejte si špinavýma rukama na obličej nebo do očí, kontaktní čočkydioptrické brýle používejte a noste podle návodu a doporučení – vždy jen pomůcky se správnou hodnotou korekce. Ženy by před spaním nikdy neměly zapomínat na odlíčení očí.

7. VYŽIVUJTE SVOJE OČI

Vyvážená a pestrá strava bohatá na vitaminyminerály je důležitá pro správnou funkci Vašich očí. Vitamin A, beta-karoten, vitamin B2, zinek a omega-3 mastné kyseliny, jsou látky prokazatelně podporující funkci zraku.

Vitamin A, jehož prekurzorem je karotenoid beta-karoten, je nutný pro za-jištění samotného procesu vidění. Jeho nedostatek způsobuje zhoršené vidění za šera. Pro správnou přeměnu vitaminu A v organismu je důležitý zinek.

Vitamin B2 neboli riboflavin se nachází na sítnici oka a umožňuje adaptaci na světlo. Jeho nedostatek může vyvolat světloplachost.

Omega-3 mastné kyseliny, respektive kyselina dokosahexaenová – DHA, mají široké spektrum pozitivních účinků na zdraví, mezi které patří i udržení normální funkce zraku a protizánětlivé působení.

V rámci preventivní i léčebné výživy je doporučován příjem luteinu. Lutein je karotenoidní barvivo – silný antioxidant, působící v nejvyšší koncentraci na sítnici oka.

Pro podporu zdraví Vašich očí proto konzumujte čerstvé ovoce a zeleninu – zelenou listovou zeleninu, brokolici, mrkev, rajčata, kukuřici, borůvky, broskve atd., vejce, ryby, maso, ořechy a semínka, které Vám zajistí dostatečný přísun jmenovaných i dalších vitaminů, minerálů, stopových prvků a antioxidantů.

8. OMEZTE KOUŘENÍ

Kouření zdraví škodí zdraví, to je holý fakt. Z pohledu zdraví očí se u kuřáků zvyšuje riziko vzniku šedého zákalu nebo rozvoje makulární degenerace.

9. PRAVIDELNĚ SPORTUJTE

Díky pravidelnému pohybu a sportování dosáhnete regulace tělesné hmostnosti, snížení krevního tlakuhladiny cukru v krvi, což jsou rizikové faktory vzniku očních vad. U sportování nezapomeňte chránit oči před možným zraněním – noste sluneční, plavecké a lyžařské brýle, dbejte zvýšené opatnosti při všech druzích sportu.

10. CHOĎTE NA PRAVIDELNÉ PROHLÍDKY

Preventivní vyšetření zraku u optometristy nebo očního lékaře je důležité pro odhalení očních vad jako jsou refrakční vady, šedý, zelený zákal, zánětů, poškození sitnice a dalších komplikací a jejich včasnou léčbu. Zvýšenou péči by svému zraku měli věnovat lidé trpící cukrovkou, nadváhou, vysokým krevním tlakem, užívající kortikoidy a lidé nad 45 let.