VitaRady

Desatero protizánětlivých potravin

Zanet2.jpg

Každý z nás se jistě již s nějakým zánětem ve svém organismu někdy potkal. Z podledu obranyschopnosti organismu je zánět velmi pozitivním stavem, který můžeme označit jako přirozený proces, který pomáhá bránit náš organismus před poškozením. Zánět je většinou krátkodobý stav, kdy imunitní systém našeho těla naplno bojuje proti cizorodým činitelům. Někdy se zánětlivý stav může rozšířit, a pokud přetrvává dlouhou dobu, stává se chronickým. Chronický zánět v organismu přetrvává týdny, měsíce nebo i roky a většinou vede k mnoha závažným zdravotním potížím.

Zánětlivý stav v organismu dává signály pro zvýšení produkce bílých krvinek, které jsou součástí imunitního systému člověka. Dochází také ke zvýšení produkce cytosinů, což jsou látky, které přirozeně působí proti infekci v organismu. Mezi základní příznaky akutního zánětu na povrchu organismu patří především zarudnutí, bolest, zteplání postiženého místa a otok. Zánět může probíhat také skrytě, uvnitř organismu a nemusí se projevovat žádnými příznaky.

Chronický zánět v organismu probíhá také při některých onemocněních, jako je například cukrovka, kardiovaskulární onemocnění, obezita, steatóza jater nebo nádorová onemocnění. Tento typ zánětu může vznikat také při nervovém vypětí nebo při stresu. Pokud existuje podezření na zánět v organismu, je vhodné provést určitá vyšetření založená na zjištění množství zánětlivých markerů v organismu. Mezi tyto testy patří například CRP test (C-reaktivní protein), stanovení homocysteinu, TNF alfa nebo IL-6.

Díky zdravému životnímu stylu s kvalitní stravou, dobrým spánkem a každodenní fyzickou aktivitou lze dodat tělu dostatek podnětů pro zdraví. V následujícím článku najdete přehled potravin, které mají přirozeně protizánětlivé účinky, a proto se doporučuje jejich co nejčastější konzumace.

 

 

 

1. BOBULOVITÉ OVOCE

Drobné, bobulovité ovoce je oblíbenou součástí jídelníčku. Mezi toto ovoce patří například jahody, borůvky, maliny, ostružiny nebo brusinky. Bylo zjištěno, že tyto druhy ovoce obsahují nejvyšší množství látek s antioxidačními účinky, které se označují jako antokyany. Jedná se o látky, které mají také silné protizánětlivé účinky a podporují přirozenou funkci imunitního systému. Vědecká studie prokázala, že každodenní konzumace borůvek významně zvyšuje počet NK buněk v našem organismu. To jsou buňky imunitního systému, které se označují také jako „natural killers“ neboli „přirození zabíječi“. Také bylo prokázáno zvýšení hladiny protizánětlivých cytokinů a snížení oxidačního stresu.

2. TUČNÉ RYBY

Tučné ryby jsou nutričně velmi hodnotnou potravinou a měly by se pravidelně vyskytovat v našem jídelníčku. Jedná se o přirozený zdroj kvalitních bílkovin a především velmi hodnotných a zdraví prospěšných tuků. Mluvíme především o tzv. omega-3 mastných kyselinách, konkrétně EPA a DHA (kyselina eikosapentaenová a dokosahexaenová). Mezi nejlepší zdroje těchto látek patří například losos, sardinka, sleď, makrela nebo ančovička. Bylo zjištěno, že pravidelná konzumace omega-3 mastných kyselin má protizánětlivé účinky a mimo jiné také snižuje riziko rozvoje metabolického syndromu, onemocnění srdce, ledvin nebo diabetu. Pro snížení zánětlivých markerů v organismu (např. C-reaktivního proteinu) se doporučuje také každodenní konzumace rybího oleje, například v kvalitních doplňcích stravy.

3. BROKOLICE

Brokolice možná nepatří mezi nejoblíbenější zeleninu některých z nás, ale na druhou stranu musíme vyzdvihnout její nutriční hodnotu. Z botanického hlediska se řadí do čeledi brukvovité, podobně jako květák, kapusta nebo ředkvička. Nejnovější výzkumy prokázaly, že tyto druhy zeleniny vykazují celou řadu pozitivních vlivů na naše zdraví. Obsahují mnoho přírodních antioxidantů, minerálních látek, vitaminů a dalších biologicky aktivních látek, které působí na náš organismus. Brokolice je navíc výborným zdrojem sulforafanu, což je sirná sloučenina, která má protizánětlivé účinky. Tyto účinky spočívají především ve snížení hladiny prozánětlivých cytokinů a faktoru NF-kB, které jsou důležitými ukazateli zánětu v organismu.

4. AVOKÁDO

Avokádo je oblíbené tropické ovoce, které má z nutričního hlediska výborné složení. Jako jedno z mála druhů ovoce totiž obsahuje vysoký podíl zdravých tuků –nenasycených mastných kyselin. Navíc obsahuje vysoké množství draslíku, hořčíku, karotenoidů, tokoferolůvlákniny. Společným působením tyto látky podporují antioxidační a protizánětlivé pochody v organismu. Avokádo je rozhodně vhodné pravidelně zařadit do jídelníčku, protože si nejen pochutnáte, ale zajisté prospějete i svému zdraví.

5. ZELENÝ ČAJ

Čaj je druhým nejrozšířenějším nápojem na světě, hned po vodě. Jedná se o různě upravené lístky staré kulturní rostliny – čajovníku čínského. Zelený čaj jsou nefermentované sušené čajové lístky, které mohou být následně drcené. Vzhledem k vysokému obsahu biologicky aktivních látek se všeobecně jedná o jeden z nejzdravějších nápojů. Mezi účinné látky v čaji patří především katechiny, polyfenoly, kofein, teobromin, theofyllin, chlorofyl, minerální látky, vitaminy, třísloviny, pektiny, saponiny a mnohé další. Zejména látka EGCG (epigallokatechin-3-gallát) ze skupiny katechinů má prokazatelně antioxidační a protizánětlivé působení. Tato látka působí tak, že snižuje produkci prozánětlivých cytosinů v buňkách. Tímto mechanismem inhibuje (omezuje) zánětlivý proces.

6. HOUBY

Houby jsou velmi zajímavou surovinou, která patří do zdravé výživy. Na světě existují tisíce druhů hub, ale jen malá část z nich jsou houby jedlé, resp. komerčně využívané. Jedná se především o žampiony, hlívu, lanýže a medicinální houby. Houby jsou z nutričního hlediska velmi hodnotnou surovinou, protože mají velmi nízkou kalorickou hodnotu a vysoký obsah biologicky aktivních látek. Mezi ně patří například vitaminy skupiny B, selen, měď, fenoly, lektiny. Zejména dvě poslední skupiny látek mají protizánětlivý účinek v organismu. Při sběru hub ve volné přírodě vždy sbírejte jen houby, u kterých jste si jistí, že se jedná o jedlý druh!

7. HOŘKÁ ČOKOLÁDA

Máme dobrou zprávu pro všechny milovníky kvalitní hořké čokolády. Při konzumaci v přiměřeném množství jde o kvalitní, zdraví prospěšnou potravinu. Hořká čokoláda s vysokým podílem kakaa (minimálně 70 %) obsahuje celou řadu látek s pozitivními účinky na náš organismus. Jednou z hlavních účinných látek v čokoládě je skupina flavonoidů. Tyto látky mají prokazatelně protizánětlivé účinky a působí pozitivně zejména na endotelové buňky, které tvoří vnitřní stěny našich cév. Působí také antioxidačně - napomáhají tak redukovat oxidační stres v organismu, který může být příčinou vzniku celé řadu onemocnění. Bylo také zjištěno, že pravidelná (přiměřená!) konzumace kvalitní hořké čokolády zpomaluje stárnutí.

8. KURKUMA

Kurkuma je známé koření, které má kromě své zajímavé a výrazné chuti má také celou řadu pozitivních benefitů pro naše zdraví. Velkou pozornost si v poměrně nedávné době kurkuma získala díky obsahu hlavní biologicky aktivní látkykurkuminu.  Zjistilo se, že jde o látku s velmi vysokým protizánětlivým účinkem. Tyto účinky jsou mnohonásobně podpořeny při společném užívání kurkumy s tuky (olejem, máslem, sádlem apod.) a/nebo s pepřem. Pepř černý totiž obsahuje aktivní látku – piperin, který je zodpovědný za zvýšení vstřebávání kurkuminu z trávicího traktu. Pravidelné používání kurkumy ve vaší kuchyni dodá vašim pokrmům úžasnou chuť, barvu a navíc prospějete i svému zdraví.

9. RAJČATA

Další chutnou a oblibenou potravinou plnou zdraví prospěšných látek jsou rajčata. Jedná se například o dobrý zdroj vitaminu C, draslíku a lykopenu. Lykopen je červené rostlinné barvivo ze skupiny karotenoidů. Působí jako prekurzor vitaminu A, to znamená, že lidský organismus si z něj sám dokáže vitamin A vyrobit. Jedná se o látku, která má silné antioxidační a protizánětlivé účinky. Pro zvýšení účinku lykopenu, který je rozpustný v tucích, je vhodné konzumovat rajčata v kombinaci s tuky. Bylo také zjištěno, že účinek lykopenu se zvyšuje po tepelné úpravě rajčat.

10. EXTRA PANENSKÝ OLIVOVÝ OLEJ

Extra panenský olivový olej je jedním z nejzdravějších olejů, které se doporučují k pravidelné konzumaci. Je téměř každodenní součástí tzv. středomořské stravy, která má prokazatelně pozitivní vliv na naše zdraví. Olivový olej je zdrojem mono- a polynenasycených mastných kyselin, u kterých byly prokázány jejich protizánětlivé účinky. Tyto látky působí pozitivně v prevenci vzniku srdečních onemocnění, onemocnění mozku a dalších zdravotních problémů. Opravdu kvalitní a vhodně používaný extra panenský olivový olej je vždy výhodnou investicí co Vašeho zdraví.