VitaRady

Desatero pohodového klimakteria

Klima.jpg

Klimakterium neboli menopauza, lidově přechod je přirozené období v životě každé ženy, které je charakteristické změnou pohlavního cyklu ženy. V klimakteriu žena přechází do fáze trvalé neplodnosti. Velmi podobný proces probíhá i u mužů a označuje se jako andropauza. Jeho průběh je však většinou mnohem mírnější než u žen.

V průběhu klimakteria dochází k ůtlumu funkce vaječníků, což má za následek snížení tvorby hormonů estrogenu a progesteronu. Přirozeně dochází k zastavení menstruačního cyklu a nastává ztráta plodnosti.

Toto období přichází většinou mezi 45. a 50. rokem věku ženy. Možné jsou ovšem i odchylky oběma směry. Začátek tohoto období je silně individuální a závislý na celé řadě faktorů – například dědičnost, rasa, stravování nebo životní styl. Začátek menopauzy je typický stále slabší a kratší menstruací, která se stává nepravidelnou až zcela vymizí.

Klimakterium je přirozené období v životě ženy, které je charakteristické svými příznaky jako jsou návaly horka, změny nálad, bolesti hlavy, atd. Každá žena má tyto projevy odlišné a každá žena prožívá toto období individuálně.

 

V tomto článku Vám přinášíme 10 tipů na přírodní suroviny, postupy a rady, jak zmírnit nepříjemné projevy tohoto období.

 

 

1. Pravidelně se věnujte fyzické aktivitě

Pravidelná fyzická aktivita pozitivně ovlivňuje celkový zdravotní stav. Pokud cvičíte pravidelně, dochází ke zmírnění únavy, zrychlení metabolismu, snížení stresu a také zlepšení spánku. Všeobecně cvičení a pravidelná fyzická aktivita působí jako prevence onemocnění – jako onemocnění srdce a cév, rakovina, vysoký krevní tlak, obezita, osteoporóza nebo diabetes 2. typu. Všechny tyto účinky ocení jistě nejen ženy v klimakteriu.

2. Konzumujte dostatek vápníku a vitaminu D

Hormonální změny během klimakteria způsobují změnu metabolismu a může docházet také k oslabování kostí, což může zvyšovat riziko vzniku osteoporózy. Pro správný metabolismus vápníku a kostní hmoty v lidském těle je nezbytně nutný zejména dostatečný příjem vápníku, vitaminu D3, hořčíkuvitaminu K2. Tyto látky intenzivně spolupracují a společně nám zajistí pevné a zdravé kosti. Nejlepší je příjem těchto potravin v přirozené stravě, která je bohatá na mléko a mléčné výrobky, tučné ryby, vejce a zeleninu nebo pomocí kvalitních doplňků stravy.

3. Jezte hodně ovoce a zeleniny

Každodenní příjem ovoce a zeleniny je důležitý pro všechny populační skupiny. Obsahují mnoho významných nutričních látek – například vitaminy, minerální látkyvlákninu. Díky svému složení pravidelný příjem ovoce a zeleniny podporuje zmírňování projevů klimakteria, napomáhá prodloužení pocitu sytosti po jídle, působí podpůrně v prevenci srdečně-cévních onemocnění. 

4. Nezapomínejte na pravidelný a správný pitný režim

Kvůli snížení hladiny estrogenů v krvi dochází často u žen v menopauze k nadměrnému vysychání sliznic a nadměrnému pocitu žízně. Pokud budete dodržovat správný a dostatečný pitný režim, můžete tyto projevy eliminovat. Správný pitný režim by měl obsahovat především čistou kohoutkovou vodu, neslazené čaje (bylinné, zelené, bílé nebo ovocné), neslazené minerální vody nebo občasně ředěné ovocné a zeleninové šťávy. Vyhýbejte se slazeným, energetickým a kolovým nápojům.

5. Vyvarujte se tzv. potravinových spouštěčů

Některé potraviny v organismu spuští různé reakce, jako jsou například návaly horka, pocení nebo změny nálad. Mezi takové potraviny patří například alkoholické nápoje, velmi sladká a kořeněná jídla, potraviny nebo nápoje s obsahem kofeinu nebo průmyslově zpracovávané potraviny. Při konzumaci vyššího množství sacharidů, dochází k prudkým výkyvům glykémie neboli hladiny cukru v krvi. Tyto změny vedou k opakovanému výskytu hladu a chuti na sladké, pocitům podráždění a únavy, mohou zvyšovat riziko vzniku deprese. Některé druhy koření (chilli, kajenský pepř, skořice) působí termogenně a podporují tak produkci tepla. Poslouchejte signály Vašeho těla a všímejte si jeho reakcí na různé podněty.

6. Konzumujte dostatek bílkovin

Bílkoviny patří mezi základní nutrienty a jejich příjem je nezbytný pro správné fungování organismu. Každodenní konzumace bílkovin zpomaluje úbytek svalové hmoty, ke kterým přirozeně dochází s přibývajícím věkem. Strava s vysokým podílem bílkovin také pomáhá při hubnutí, protože zvyšuje a prodlužuje pocit sytosti po jídle. Vhodnými zdroji bílkovin jsou maso, ryby, vejce, leštěniny, ořechy a mléčné výrobky.

7. Udržujte si zdravou tělesnou hmotnost

Mnoho žen v průběhu klimakteria trápí přibírání na váze a tloustnutí. Dochází k tomu kvůli hormonálním změnám, ale i kvůli stárnutí, změně životního stylu nebo stravovacích zvyklostí. Nadbytečný obsah tuku v lidském těle, zejména v oblasti pasu, zvyšuje riziko vzniku řady onemocnění, včetně diabetu nebo kardiovaskulárních onemocnění. Navíc nadváha nebo obezita také negativně ovlivňují projevy menopauzy jako jsou návaly horka nebo noční pocení.

8. Objevte sílu fytoestrogenů

Fytoestrogeny jsou přírodní rostlinné složky, které mají podobné účinky jako lidské hormony – estrogeny. Zejména ženám v klimakteriu jejich příjem napomáhá zlepšovat hormonální rovnováhu. Přirozeně vysoká konzumace fytoestrogenů ve stravě je pravděpodobně důvod, proč ženy v asijských zemích prakticky nikdy v menopauze netrpí návaly horka. Mezi potraviny, které jsou bohaté na fytoestrogeny patří lněná semínka, sezamové semínka, granátové jablko, fazole nebo sójové boby a výrobky z nich. Fytoestrogeny obsahuje také např. jetel luční nebo řeřicha peruánská (maka), které lze přijímat v doplňcích stravy.

9. Vsaďte na dary přírody

Existuje spoustu dalších bylin, které pozitivně ovlivňují fyzický a psychický stav, a mohou tak pomoci tlumit vedlejší projevy klimakteria. Pro zvýšení komfortu v průběhu klimakteria se již od pradávna využívají listy maliníku, šalvěj, meduňka, kotvičník, chmel, kůra lékořice, andělika čínská (neboli ženský ženšen), ploštičník hroznatý a mnoho dalších. Tyto byliny je možné užívat v podobě odvaru, tinktury nebo doplňků stravy.

10. Buďte pozitivní

Pozitivním přístupem k životu a změnou pohledu na věc zlepšíte svůj psychický stav. A jak je dobře známo, že veselá mysl – půl zdraví! Psychický a fyzický stav jsou bezesporu úzce spjaty, proto se usmívejte, odpouštějte a udržujte svou psychickou pohodu.