VitaRady

Desatero osteoartrózy

osteoartroza.jpg

Osteoartróza je degenerativní onemocnění kloubů, které omezuje jejich funkci a způsobuje bolest. Při osteoartróze dochází k opotřebování kloubní chrupavky, které ve výsledku vyvolává akutní nebo chronické bolestivé stavy.

Nejčastěji jsou osteoartrózou postiženy kolenní a kyčelní klouby, klouby rukou a páteř. Postihuje zhruba každého druhého člověka ve věku nad 60 let. S postupným stárnutím se osteoartróza, jako důsledek přirozeného stárnutí tkáně chrupavky, projeví u každého. Velkou roli při rozvoji osteartrózy však hraje i genetika, minulá zranění, výskyt zánětů, špatné pohybové návyky, atd. Není proto pravidlem, že artróza postihuje pouze osoby ve vyšším věku.

 

Přinášíme Vám 10 tipů, jak můžeme nástup symptomů oddálit a jak rozsah škod způsobených artrózou minimalizovat.

 

 

1. NEPODCEŇUJTE PRVOTNÍ PŘÍZNAKY

Ztuhnutí kloubů při delší nečinnosti, bolestivé praskání kloubů při pohybu, otoky, bolesti, které rostou s vynaloženou námahou, i ty, které jsou ovlivněny změnami počasí, mohou být příznaky začínající osteartrózy, které by neměly ujít Vaší pozornosti. Věnujte se aktivně péči o klouby.

2. UDRŽUJT SI OPTIMÁLNÍ TĚLESNOU HMOTNOST

Pokud trpíte nadváhou nebo obezitou, určitě by Vašich prvním krokem k prevenci i zmírnění příznaků artrózy měla být redukce hmotnosti. Nadváha představuje pro Vaše klouby, především kolenní, nadměrnou zátěž, která může vést k předčasnému opotřebení chrupavek a bolesti kloubů. Snížení tělesné hmotnosti může snížit bolestivost a ztuhlost a zlepšit funkci Vašich kloubů.

3.PRAVIDLENĚ SE VĚNUJTE POHYBU

Pro správnou funkci a zachování flexibility jakéholiv kloubu je nutný jeho pohyb. Mezi vhodné aktivity patří plavání, jízda na kole nebo rotopedu. Pro zlepšení flexibility a pohyblivosti kloubů jsou vhodná protahovací cvičení jako stretching a jóga.

4. POSILUJTE SVALSTVO

Posílené svalstvo v blízkosti postižených kloubů je schopné kompenzovat jejich sníženou funkci. Doporučit lze zejména statické posilování v klidových polohách, nejlépe cvičení pod dohledem fyzioteraupeata nebo jiného zkušeného odborníka. Postupujte pomalu, buďte trpěliví.

5. ŠETŘETE SVÉ KLOUBY

Předcházejte přetěžování kloubů. Nezvedejte těžké předměty, vyvarujte se příliš usilovným fyzickým aktivitám jako například dlouhé turistické výlety po nerovném terénu, jakékoliv doskoky, klečení. V souvislosti a artrózou není doporučen ani jakýkoliv sport na profesionální úrovni.

6. NOSTE KVALITNÍ OBUV

Základem zdraví Vašich kloubů je nošení vhodné obuvi s pružnou, ohebnou podrážkou, měkkou stélkou, s dostatkem prostoru pro prsty a dobrou oporou kotníků. Taková obuv chrání klouby před prudkými nárazy při došlapu nebo doskoku. V závažných případech je doporučováno používání berlí a holí, které prokazatelně ulevuje od bolesti.

7. NEZAPOMEŇTE NA VÝŽIVU PRO KLOUBY

V době obtíží nebo při zvýšené námaze kloubů je doporučováno užívání přípravků s obsahem chondroitinu, glukosaminu nebo kyseliny hyaluronové. Všechny zmíněné látky jsou přirozenou součástí kloubů. Jejich cílená suplementace prokazatelně ovlivňuje metabolické procesy probíhající v chrupavce, čímž dochází ke zlepšení symptonů a zpomalení postupu artrózy. Tyto látky patří do skupiny pomalu působících. Je třeba je užívat minimálně 1–2 měsíce. Efekt nástupu účinků je opožděný o 2 až 4 týdny, ale přetrvává i po ukončení užívání.

8. VYZKOUŠEJTE TERMOTERAPII

V případech kdy je to vhodné, se symptomy osteoartrózy dají léčit chladem, respektive teplem. Lokální teplotní změna vyvolává lepší prokrvení a vyživení postiženého kloubu a následnou úlevu od bolesti. Chlazení navíc působí na zmírnění otoků. Nejčastěji jsou používány chladicí sáčky, ledové nebo teplé obklady nebo aplikace přípravků s chladivým nebo hřejivým efektem. Speciálním typem termoterapie je i otužování.

9. DBEJTE NA KVALITU SVÉHO JÍDELNÍČKU

Správné stravovací návyky mohou zpomalit postup osteartrózy. Postavte základy Vašeho jídelníčku na surovinách bohatých na hodnotné vitaminy, minerály a ostatní esenciální složky jako jsou čerstvé ovoce a zelenina, celozrnné obiloviny, ryby, vejce, kvalitní oleje, ořechy a semínka. Pestrá strava je základem pro správnou výživu všech tkání.

10. SPOLEHNĚTE SE NA ODBORNÍKY

Neotálejte a nebojujte proti nemocem sami. Osteoartróza v dnešní době nejde plně léčit, spolupráce s odborným ortopedem, popř. revmatologem, školeným rehabilitačním pracovníkem, zkušeným trenérem a dodržování jejich postupů a rad však může situaci jen zlepšit.