VitaRady

Desatero správného trávení

traveni_3.jpg

Dobré trávení je jednou ze základních podmínek pro naše celkové zdraví. Správně fungující zažívání je nezbytně nutné především pro získávání potřebných živin a energie z přijaté potravy.  Naše trávení ovšem ovlivňuje i mnoho dalšího – například náš celkový zdravotní stav, tělesnou hmotnost, imunitní systém, energii a vitalitu, stav pleti, vlasů a nehtů i náladu. Věděli jste, že v našich střevech (stejně jako v mozku) se vytváří serotonin – hormon dobré nálady?

Trávení je ovlivňováno především tím, co a v jakém množství konzumujeme, na rozložení jídla v průběhu dne – tedy kdy jíme, zda přijímáme potravu vědomně nebo se při jídle věnujeme i jiným činnostem.

 

Kvůli všem výše zmíněným důvodům Vám přinášíme 10 tipů pro zlepšení Vašeho trávení.

 

 

1. NA JÍDLO SI NAJDĚTE ČAS

Pro příjem potravy je nejlepší být v klidu, nespěchat, na jídlo se soustředit a vychutnávat si ho. Při jídle se nenechte vyrušovat sledováním televize, čtením novin nebo dokonce prací. Pokud se na jídlo nesoustředíme, dochází k tomu, že pocit nasycení se dostaví mnohem později a tím pádem zkonzumujeme více potravy než naše tělo potřebuje. V důsledku toho hrozí pocit těžkosti po jídle, přejezení a v dlouhodobém horizontu až nadváha nebo obezita.

2. JEZTE PRAVIDELNĚ

Pravidelný příjem potravy je jedním ze základů zdravého životního stylu. Počet denních porcí a časové rozložení přizpůsobte svému dennímu režimu. Doporučovaný počet denních jídel by měl být asi 4 až 6 podle věku, pohlaví, fyzické aktivity apod.

3. NEPŘEJÍDEJTE SE

Naučte se poslouchat signály svého těla a pokud Vám žaludek hlásí, že je sytý, přestaňte jíst, i když máte ještě půlku talíře před sebou. Přejídání představuje pro náš organismus nadměrnou zátěž, a to především večer a v noci, kdy by tělo mělo přirozeně odpočívat a regenerovat a ne dlouhé hodiny trávit pozdní večeři.

4. NEZAPOMÍNEJTE KOUSAT

Věděli jste, že proces trávení potravy začíná již v našich ústech během kousání a žvýkání? Právě proto je velmi důležité každé sousto pečlivě rozkousat a promísit se slinami, které obsahují trávicí enzymy. Pokud budeme naší stravu důkladně žvýkat, jídlo bude lépe stravitelné a pocit nasycení se dostaví dříve.

5. MINIMALIZUJTE STRES

Pokud jíte ve stresu nebo ve spěchu, může to být častou příčinou špatně fungujícího zažívání, nadýmání, zácpy nebo pálení žáhy. Nejlepším bojovníkem proti stresu je aktivní odpočinek – procházky, sport nebo cvičení.

6. NEZAPOMÍNEJTE NA POHYB

Pravidelná pohybová aktivita podporuje přirozené pohyby střev, které stimulují správnou činnost trávicího systému. Nedostatek pohybu může být příčinou nadýmání, zácpy nebo dalších zažívacích potíží. Výběr vhodné pohybové aktivity je vždy nutno přizpůsobit věku, pohlaví, zdravotnímu stavu a kondici jedince. Ideálním pohybem pro všechny je pravidelná, svižná chůze.

7. SLEDUJTE INTERAKCE VAŠICH LÉKŮ

Pokud pravidelně užíváte některá léčiva, může to mít velký vliv na Vaše zažívání. To se týká většinou například léků proti bolesti, antibiotik nebo léků na cukrovku. Důsledně čtěte příbalovou informaci u vašich léčiv a dodržujte pokyny Vašeho ošetřujícího lékaře nebo lékárníka.

8. DBEJTE NA PITNÝ REŽIM

Věděli jste, že lidské tělo obsahuje asi 60 až 70 % vody? Pravidelný pitný režim je nezbytně nutný pro udržení dobrého zdraví. Důležité je množství i druh denně přijímaných tekutin. Čistá voda je nejlepší tekutinou, kterou můžeme svému organismu dopřát v rámci pravidelného pitného režimu. Příliš nízký příjem tekutin může být příčinou zácpy a dalších nejen střevních potíží.

9. PŘIJÍMEJTE DOSTATEK VLÁKNINY

Jako vlákninu označujeme nestravitelnou část potravy, která je velmi důležitá pro správné zažívání. Vláknina je na sebe schopna navázat velké množství vody a mnohonásobně zvětšit svůj objem. Tímto mechanismem vláknina upravuje konzistenci stolice, napomáhá předcházet zácpám i průjmům a reguluje vyprazdňování. Mezi nejlepší zdroje vlákniny v našem jídelníčku patří ovoce, zelenina, celozrnné obiloviny nebo luštěniny.

10. ZAŘAĎTE DO SVÉHO JÍDELNÍČKU PROBIOTIKA

Probiotika jsou živé mikroorganismy, které mohou příznivě ovlivňovat náš celkový zdravotní stav, pokud je přijímáme v dostatečném množství. Jejich hlavním přínosem pro konzumenta je zlepšení přirozené rovnováhy střevní mikroflóry, což má velký vliv na trávení, imunitu a mnoho dalších funkcí organismu. Probiotické kultury obsahují zakysané mléčné výrobky nebo speciální probiotické produkty. Neopomíjejte však ani kvašenou zeleninu – kdy podosledy jste měli například obyčejné kysané zelí?