VitaRady

Desatero správného slunění

sluneni_2.jpg

Vliv působení slunečních paprsků na zdraví člověka je předmětem mnoha studií a diskuzí. Na jedné straně stojí obavy z negativního působení části slunečního záření (UV záření) vzhledem ke vzniku poškození a rakoviny kůže a poškození zraku a na druhé straně nepostradatelný vliv expozice slunečního záření na tvorbu vitaminu D v organismu nebo na psychický stav.

Sluneční záření je složeno z více druhů záření. Jedná se o záření:

  • ultrafialové (UV)
    • UVA – 99–99 % z celkového dopadajícího UV záření, proniká hlouběji do kůže, způsobuje zhnědnutí
    • UVB – 1–10 % z celkového dopadajícího UV záření, proniká pouze do pokožky, stimuluje tvorbu pigmentu melaninu – ochrana před další expozicí UV záření, může způsobovat spálení a zarudnutí
    • UVC – pohlceno ozonovou vrstvou,
  • viditelné,
  • infračervené.

Nejnovější vědecky podložená doporučení kladou důraz na ochranu před nadměrným nekontrolovaným působením UV záření, avšak zdůrazňují důležitost pravidelného umírněného slunění.

Při pobytu na slunci by se měl každý řídit podle fototypu své pokožky a adekvátním způsobem ji chránit před spálením a požkozením.

  • I. typ – světlé nebo rezavé vlasy, velké množství pih, světlá kůže – téměř vždy se spálí a sloupe – bezpečná doba expozice do 10 minut,
  • II. typ – vlasy blond až hnědé, málo pih, kůže tmavší než u keltského typu – často se spálí a loupe – bezpečná doba expozice do 20 minut,
  • II. typ – světle až tmavě hnědé vlasy, bez pih, svtěle hnědá kůže – dobře se opálí, po zčervenání znědne – bezpečná doba expozice do 25 minut,
  • IV. typ – hnědé až čené vlasy i oči, bez pih, hnědá kůže – velmi dobře se opalí, téměř nikdy se nespálí – bezpečná doba expozice do 35 minut.

 

Přinášíme Vám 10 tipů pro správné slunění.

 

 

1. SLUNCI SE NEVYHÝBEJTE

Působení UVB záření je sice velmi obávané, je také však nezbytné pro tvorbu aktivní formy vitaminu D přímo v pokožce. Vitamin D je nepostradatelný pro regulaci hladiny vápníku v krvi, správný vývoj kostí a zubů, činnosti svalů a imunitního systému. Až 90 % vitaminu D je tvořeno po působení UV záření na pokožku, pouze 10 % je přijímáno potravou (mléčné výrobky, vejce, ryby, maso). Pro dostatečné zásobení organismu vitaminem D vystavujte denně co největší plochu nechráněné pokožky slunci po dobu přibližně 15 minut (s přihlédnutím k denní době, ročnímu období a fototypu). Kosmetické přípravky s ochranými faktory UV záření blokují a tento proces znemožňují.

2. SLUŇTE SE PRAVIDELNĚ

Pro vytvoření přirozené ochrany před škodlivým zářením a tvorbu dostatečného množství vitaminu D je důležitá pravidelná a kontrolovaná expozice slunečního záření. V našem podnebí je sluneční záření dostatečně intenzivní přibližně 5 měsíců v roce. Po zbytek roku je možné doplňovat hladinu vitaminu D pomocí potravinových doplňků nebo návštěvou solária. Vždy se vyhýbejte nárazovému, intenzivnímu působení UV záření ze solárií i slunenčního záření. Solária vybírejte vždy podle certikátů a potvrzení o plnění přísných evropských kritérií. Jedinečné účinky slunečního záření organismus však nenahradí žádná alternativa.

3. CHRAŇTE SE PŘED SPÁLENÍM

Část slunečního záření může v nadměrných dávkách poškodit kůži i zrak. Poškození kůže touto cestou postupně vzniká a hromadí se od dětství po celý život. Při dlouhém pobytu na slunci tak používejte kosmetické přípravky s vhodným ochranným faktorem. Pokožku hlavy a krku chraňte nejlépe kloboukem nebo kšiltovkou. Spánek na slunci je největším nebezpečím! Celoživotní střídmost, zvláště pak při prvním slunění v sezóně je nejlepší ochranou!

4. ŘIĎTE SE FOTOTYPEM VAŠÍ POKOŽKY

Používejte na kůži přípravky s ochranným faktorem odpovídajícím typu Vaší pokožky. Aplikujte tento filtr na všechny vystavované části těla v pravidelných intervalech – především po koupeli či propocení. Vyšším ochranným faktorem nic nezkazíte! Pamatujte ale, že ochranný faktor udává, kolikrát déle můžete zůstat na slunci v porovnání s neošetřenou pokožkou. Tato doba je však počítána od prvního vystavení kůže slunečním paprskům, ne od poslední aplikace Vašeho přípravku.

5. ROZEZNÁVEJTE INTENZITU SLUNEČNÍHO ZÁŘENÍ

Roční období výrazně ovlivňuje intenzitu slunečních paprsků. UVB má nejvyšší energii začátkem července. V rozdílnou denní dobu je také intenzita rozdílná. Minimalizujte nekontrolované vystavování se slunci ve špičce mezi 11–14 hodinou, kdy slunce svítí s největší intenzitou! Důkladněji se také chraňte na horách (se zvyšující se nadmořskou výškou) a v tropech (v závislosti na vzdálenosti od rovníku).

6. NENECHTE SE OŠÁLIT

Pod mrakem, slunečníkem či v mírném stínu jste také vystaveni slunečním paprskům – odraženým. Písek odráží 5–25%, trávník a tráva 0,5–4%, šedý asfalt 3%, mořská voda v pohybu 20%, klidná voda 5%, sníh 30–80% UV záření. Buďte předvídaví také vzhledem k prostředí!

7. NOSTE VHODNÉ OBLEČENÍ

Noste na přímém letním slunci volné a vzdušné oblečení, které zakrývá tělo a stíní obličej i krk (co nejdelší rukávy, nohavice, čepice s kšiltem nebo klobouk). Přednost dejte tmavším barvám s hustou tkaninou. Mnoho národů se běžně koupe v dlouhém tričku.

8. DBEJTE NA OCHRANU SVÝCH OČÍ

Chraňte svoje oči! Stejně jako vaše pokožka, absorbují UV záření také Vaše oči – nejintenzivněji spojivky a rohovka. Noste jen ty sluneční brýle, které zachytí 100 % UV záření, pokud možno i z bočních směrů. Pokud to vaše oči vyžadují, noste je i za polojasného počasí! Nošením brýlí bez ochranného UV faktrou můžete Vašim očím ublížit ještě více než bez jejich použití. Omezíte totiž přirozené ochranné prostředky jako je zavírání a mhouření očí a umožníte tak vstup většího množství UV záření do Vašich očí. Projevem poškození očí může být zánět spojivek, ale i vážná poškození jako šadý zákal nebo degnerace sítnice.

9. INFORMUJTE SE O PŮSOBENÍ NĚKTERÝCH LÉKŮ

Účinnost slunečního záření zesilují některé léky (antihistaminika, antibiotika, psychofarmaka, barbituráty, umělá sladidla, diuretika, sulfonamidy aj.), kosmetika (parfémy, léčebné krémy, masti). Před sluněním věnujte pozornost osobnímu zdravotnímu stavu, pečlivě pročtěte příbalový leták, při nejasnosti se raději poraďte s lékařem

10. NEOTÁLEJTE S NÁVŠTĚVOU LÉKAŘE

Při první pochybnosti o zdraví své kůže navštivte odborného lékaře. Včasně zahájená léčba úplně vyléčí většinu onemocnění, včetně kožních nádorů.