VitaRady

Desatero proti únavě a vyčerpání

Unava5.jpg

Současný hektický životní styl, vysoké nároky v práci nebo při studiu a současně nezdravý životní styl vysoce přispívají k častému výskytu nadměrné únavy a vyčerpání. Náš organismus je velmi výkonný a je často schopen pracovat s nadměrnou zátěží, ale po určité době potřebuje dostatečný odpočinek.

Kvalitní regenerace je nutná jak pro fyzický, tak i psychický výkon. Myslete nejen na sebe, ale i na své tělo, které si po dobře odvedené práci zaslouží nabrat nové síly.

V tomto článku Vám přinášíme 10 tipů, jak předejít únavě a vyčerpání.

 

1. PŘEDCHÁZEJTE DEHYDRATACI

I malý nedostatek vody v organismu způsobí značné navýšení spotřeby energie. Dehydratace způsobí snížení objemu krve, což vede ke zpomalení toku kyslíku a živin do tkání, svalů a jednotlivých orgánů, včetně mozku, působí zvýšenou únavu organismu. Každý den si hlídejte příjem tekutin – je to jednoduchý způsob jak předejít únavě.

2. DOPŘEJTE SI SPRÁVNOU SNÍDANI

Naše strava slouží pro naše tělo jako zdroj živin a energie, které musí nutně využívat, aby mohlo plnohodnotně fungovat. V noci organismus zpracovává živiny z předešlého dne, ráno je nutné doplnit jejich zásobu ve formě výživné snídaně. Pokud vynecháte snídani, vaše tělo může trpět nedostatkem energie a budete se cítit unavení a vyčerpaní. Ideální snídaně by měla obsahovat kvalitní tuky a bílkoviny, celozrnné obiloviny, ovoce a zeleninu. Omezte příjem přidaných cukrů v podobně snídaňových cereálií, pečiva a slazených mléčných výrobků, které způsobují velké výkyny hladiny cukru v krvi a rychlý nástup únavy.

3. NAUČTE SE ŘÍKAT "NE"

Snažíte se za každou cenu vyhovět Vašemu okolí, i za cenu vlastního vyčerpání? Vaše přehnaná ochota vyhovět všem požadavkům není vždy ta nejlepší cesta. Postupně se může jednoduše stát, že Vám tato rozhodnutí nebudou přinášet radost a dobrý pocit, ale pravý opak. Myslete na to, že ne všem prosbám Vašeho okolí musíte vždy vyhovět. Slovo „ne“ je také odpověď a zapomeňte na to, že pokud někoho slušně a pokorně odmítnete, budete za ty „špatné“. Některé situace zkrátka potřebují asertivní chování.

4. NA PRACOVNÍM STOLE NEBO V KANCELÁŘI MĚJTE POŘÁDEK

Vaše pracovní prostředí významně ovlivňuje Vaši náladu i pracovní výkonnost. Pokud je Váš pracovní stůl přeplněný nepořádkem, narušuje to Vaši schopnost soustředit a efektivně pracovat. Velmi únavné je i neustálé hledání toho správného papíru s poznámkami nebo dalších věcí, které potřebujete ke své práci. Udělejte si pořádek a systém na svém pracovním místě, snížíte tím míru stresu a únavy a zvýšíte efektivitu práce.

5. NA DOVOLENÉ NEPRACUJTE

Podle Zákoníku práce České republiky musí být zaměstnancům poskytnuta dovolená na zotanevou. Z tohoto pojmu přesně vyplývá, za jakým účelem dovolená slouží. Jenže realita často jiná. Mnoho lidí „odpočívá“ u bazénu nebo na pláži, ale přitom kontroluje pracovní emaily nebo dohání resty. Věnujte se na dovolené odpočinku, relaxaci a sbírejte nové síly. Dobrá společnost Vám navíc jistě dodá i síly psychické.

6. PŘED SPANÍM NEPOUŽÍVEJTE TABLETY A CHYTRÉ TELEFONY

Současná moderní doba je plná technologických vymožeností, jako chytré telefony a tablety, bez kterých si už mnozí nedovedou svůj život představit. Podle odborníků je jedním z našich zlozvyků jejich využívání místo knížky večer těsně před spaním. Bylo ovšem zjištěno, že světlo z těchto přístrojů negativně ovlivňuje uvolňování spánkového hormonu melatoninu, což nega-tivně ovlivňuje usínání i celkovou kvalitu spánku. Podle odborníků by pro organismus bylo ideální nepoužívat elektronické přístoje již hodinu až dvě před ulehnutím. Více se tématu kvalitního spánku věnujeme v tomto článku.

7. NEPIJTE PŘÍLIŠ MNOHO KÁVY A NÁPOJŮ S OBSAHEM KOFEINU

Pití přiměřeného množství, 2–3 šálků, kávy denně má prokazatelně pozitivní účinky na zdraví. Nadměrný příjem kávy, respektive obsaženého kofeinu, může silně narušit Váš spánkový cyklus. Kofein je přírodní alkaloid, který blokuje adenosin, láku důležitou pro přirozený spánek. Adenosin se hromadí během dne v aktivních buňkách. Pokud organismus potřebuje odpo-činek, adenosin se naváže na adenosinový receptor a vyvolá únavu a potřebu spánku. Nemyslete jen na svůj požitek, ale také na potřeby Vašeho organismu.

8. DODRŽUJTE PRAVIDELNÝ SPÁNKOVÝ REŽIM – A TO I O VÍKENDU

Pravidelný spánkový režim je velmi důležitý celkově pro dobrý fyzický i psychický zdravotní stav. Pokud často měníte svůj spánkový rytmus, vyrovnává se Vaše tělo neustále s obrovskou zátěží. Časté střídání spánkového režimu se může projevit zvýšenou únavou a vyčerpáním organismu. Snažte se, v ideálním případě, chodit každý den spát přibližně se stejnou dobu a ve stejnou dobu také vstávat. Toto pravidlo platí také o víkendech, kdy má mnoho lidí zcela jiný režim, než přes pracovní týden. 

9. ZAJISTĚTE SI DOSTATEČNÝ PŘÍJEM ŽELEZA

Červené krvinky transportují kyslík ke svalům a buňkám celého našeho organismu. Pro jejich správnou funkci je nezbytně nutné železo. Pří jeho nedostatku mohou mít buňky a svaly nedostatek kyslíku, což se projeví únavou, slabostí a neschopností soustředit se. Přirozeným zdroje železa je listová zelenina, libové hovězí maso, fazole, tofu nebo vejce. Dostatečný příjem železa Vám zajistí i kvalitní doplňky stravy.

10. VĚNUJTE SE PRAVIDELNĚ POHYBOVÉ AKTIVITĚ

Jakákoliv pravidelná pohybová aktivita má prokazatelně pozitivní vliv na celkový zdravotní stav. V klinických studiích se potvrdilo, že pravidelné cvičení, minimálně 20 minut alespoň 3x týdně, pomáhá eliminovat únavu a stres. Volte pohyb, který je vhodný pro váš věk, pohlaví i aktuální kondici. Nejdůležitější je, aby Vám pohyb přinášel radost. Díky pravidelnému pohybu zvýšíte odolnost, posílíte imunitní systém a zlepšíte fungování kardiovaskulárního systému. Do tkání se při fyzické aktivitě dostává více kyslíku, a tím se eliminuje únava a vyčerpání. Zní to paradoxně, ale věřte tomu, že pokud budete více fyzicky aktivní, budete méně unavení.