VitaRady

Desatero proti pálení žáhy

paleni_zahy_3.jpg

Pálení žáhy je nepříjemný pocit, který vzniká stoupáním kyselého žaludečního obsahu přes špatně fungující svěrač do jícnu. Tím dochází k podráždění sliznice jícnu, což se projeví pálivým až bolestivým pocitem v oblasti žaludku a za hrudní kostí.

Pálením žáhy trpí častěji obézní lidé, kuřáci, těhotné ženy a lidé se stresujícím životním stylem. Věděli jste, že pravidelné pálení žáhy obtěžuje asi 20 až 30 % dospělé populace v České republice?

Všeobecně se můžeme řídit radou, že občasný výskyt pálení žáhy nepředstavuje žádné významné zdravotní riziko, ale často se opakující nebo chronické pálení žáhy může způsobit rozvoj i závažných onemocnění.

 

Přinášíme Vám 10 tipů, co můžete sami udělat proti pálení žáhy.

 

 

1. OMEZTE KOUŘENÍ A NADMĚRNOU KONZUMACI ALKOHOLU

Kouření a nadměrná konzumace alkoholu mají bezesporu celkově negativní dopad na naše zdraví. Tyto nápoje i cigaretový kouř obsahují totiž látky, které mohou ovlivňovat funkci dolního jícnového svěrače, který odděluje jícen a žaludek. Kvůli tomu může být usnadněn zpětný reflux (návrat) žaludečních šťáv do jícnu.

2. NEPŘEJÍDEJTE SE, NEHLTEJTE A NESPĚCHEJTE

Jíte ve stresu a ve spěchu, na jídlo se nesoustředíte, jíte při práci, při čtení novin nebo sledování televize ? – to vše jsou velmi nezdravé stravovací návyky, které mohou být příčinou pálení žáhy. Pokud se přejídáte, dochází k přeplnění žaludku, vyskytuje se pocit plnosti, nadýmání a špatné trávení. Všechny tyto fatkory razantně zvyšují pravděpodobnost výskytu pálení žáhy.

3. OMEZTE KONZUMACI KYSELÝCH CITRUSOVÝCH NÁPOJŮ

Pokud Vás postihne pálení žáhy, obecně lze doporučit konzumaci čerstvých ovocných a zeleninových šťáv. Tyto nápoje pomáhají zředit kyselý žaludeční obsah a napomáhají tak při pálení žáhy. Toto ovšem neplatí pro ci-trusové ovoce a šťávy z nich – ty mohou svým účinkem pálení žáhy ještě zhoršit. Voda s citronovou šťávou je však proti plení žáy paradoxně doporučována.

4. VYHNĚTĚ SE KONZUMACI TĚŽKÝCH A AROMATICKÝCH JÍDEL

Velmi tučná, smažená, sladká nebo kořeněná jídla jsou celkově pro Vaše trávení velkou zátěží. Časté pocity pálení žáhy mohou vyvolat například česnek, cibule, citrusové ovoce, pálivé papričky nebo čerstvé teplé pečivo (především z kynutých těst).

5. OMEZTE KONZUMCI VELKÉHO MNOŽSTVÍ SYCENÝCH A ŠUMIVÝCH NÁPOJŮ

Nadměrná konzumace sycených a šumivých nápojů může vytvářet nadměrný tlak v žaludku, což se může projevit zvýšenou pravděpodobností vzniku pálení žáhy. U ciltivých jedinců jej může vyvolat i pití kávy.

6. UDRŽUJTE SI OPTIMÁLNÍ HMOTNOST

Zdravý životní styl je jednoznačně to nejlepší, co můžeme udělat pro své celkové zdraví. S tím souvisí i udržování normální hmotnosti. Pokud trpíte nadváhou nebo obezitou, vzniká větší tlak na žaludek, a tím i větší tlak na jícnový svěrač. Právě proto je výskyt pálení žáhy daleko častější u osob s nadváhou a obezitou. Jako prevence pálení žáhy je v takovém případě vhodné zhubnout.

7. RELAXUJTE

Dlouhodobý a neřešený stres, který prožíváte, může významným způsobem přispět ke vzniku pálení žáhy. Stresové situace způsobí křečovité stažení žaludku, což může způsobit až únik žaludečních šťáv a pálení žáhy. Výbornou formou relaxace je jakýkoliv pohyb nebo sport, při kterém přijdete na jiné myšlenky a současně s tím podpoříte své trávení a navýšíte energetický výdej, což je předpoklad pro úspěšné hubnutí. Všemi těmito cestami můžete přímo i nepřímo bojovat proti pálení žáhy.

8. NENOSTE PŘÍLIŠ TĚSNÉ OBLEČENÍ

Pokud nosíte příliš těsné a upnuté oblečení (zejména kalhoty), může to vyvolat zvýšený tlak na oblast břicha a žaludku. To může způsobit poruchu jícnového svěrače, který může uvolňovat žaludeční obsah do oblasti jícnu a vyvolat pálení žáhy.

9. NEJEZTE TĚSNĚ PŘED SPANÍM

Ideální pro naše trávení a zažívání je jíst poslední večerní jídlo asi 3 hodiny před ulehnutím. Berte v úvahu i to, že pokud si hned po večeři lehnete k televizi, pro Vaše trávení to jistě nebude nejlepší. Před spaním také nekonzumujte těžká a špatně stravitelná jídla, která se v žaludku dlouho tráví, a při ulehnutí mohou způsobovat tlak v žaludku nebo až pálení žáhy.

10. NEPODCEŇUJTE DLOUHOTRVAJÍCÍ POTÍŽE

Pokud Vás pálení žáhy trápí jen výjimečně – po těžkém jídle nebo sklence vína, zažeňte jej pomocí ověřených rad: sklenice mléka, voda s citronem/ sodou, volně dostupná antacida, spánek s hlavou ve zvýšené poloze nebo žvýkání. Pokud však trpíte chronickými potížemi, neodkládejte vyšetření u svého lékaře, který zjistí příčinu Vašich potíží a navrhne vhodnou léčbu.