VitaRady

Desatero proti křečovým žilám

krecove_zily_3.jpg

Křečové žíly jsou, společně s žilními vředy a otoky, projevem primárního chronické onemocnění žil. Vznikají v důsledku oslabení stěny cév, které se tlakem proudící krve rozšiřují. Přesné příčiny oslabení cévních stěn nejsou do dnešní doby přesně známé.

Věděli jste, že křečové žíly se vyskytují v různých formách asi u poloviny populace? Tvorbu křečových žil ovlivňuje mnoho faktorů, z nichž některé, například životní styl, tělesnou hmotnost a pohybovou aktivitu, můžeme vědomě ovlivnit. Zvýšené riziko vzniku křečových žil hrozí při jiných nemocech cévního systému nebo v těhotenství. V průměru křečové žíly postihují více ženy než muže, riziko jejich vzniku se zvyšuje úměrně s věkem a rodinnou anamnézou.

 

V problematice tvorby křečových žil má důležité postavení prevence. Proto Vám přinášíme 10 tipů proti křečovým žilám.

 

 

1. KAŽDÝ DEN SE VĚNUJTE POHYBOVÉ AKTIVITĚ

Dostatek přirozeného pohybu je tou nejlepší prevencí vzniku křečových žil. Pohybem zlepšíte svůj krevní oběh a posílíte celkový zdravotní stav. Mezi vhodné sporty patří zejména plavání, jízda na kole nebo běh, doporučit lze určitě i pilates nebo jógu. Pokud trpíte obezitou případně nadváhou velmi vhodná je i každodenní chůze, ideálně v rychlejším tempu. 

2. VYHNĚTE SE DLOUHÉMU STÁNÍ NEBO SEZENÍ

Pokuste se vyhnout dlouhému stání nebo sezení, které může omezovat proudění krve v dolních končetinách. Pokud je například dlouhodobé sezení součástí Vašeho pracovního dne a nelze se mu vyhnout, je vhodné pradivelně nohy protahovat a procvičovat, například krouživými pohyby chodidel. Jednoduše tak zlepšíte cirkulaci krve v dolních končetinách.

3. UDRŽUJTE DOLNÍ KONČETINY VE ZVÝŠENÉ POLOZE

V rámci pracovního dne, kdy musíme většinu času sedět, je vhodné udržovat končetiny ve vyvýšené poloze. Úplně nejlepší volbou je alespoň jednou za den na cca 5 až 15 minut odpočívat vleže s nohama nad úrovní hlavy, například opřené o stěnu. Výborné jsou také obrácené jógové pozice, například takzvaná svíčka.

4. NESEĎTE S PŘEKŘÍŽENÝMA NOHAMA

Když už musíme dlouho sedět, vyvarujme se sezení s překříženýma nohama. Tento zlozvyk, který je častější zejména u žen, omezuje možnost cirkulace krve v dolních končetinách a tím přispívá ke zvýšení pravděpodobnosti vzniku křečových žil.

5. NENOSTE VYSOKÉ PODPATKY

V rámci prevence se doporučuje nosit obuv s nižšími podpatky. Maximální doporučená výška podpatku je asi 3 cm. Nošení vysokých podpatků zhoršuje prodění krve, čímž se zvyšuje riziko vzniku křečových žil.

6. NENOSTE TĚSNÉ OBLEČENÍ

Nošení pohodlného oblečení, které není příliš těsné a stažené je důležitým preventivním opatřením. Důležité je pohodlné oblečení zejména v oblasti třísel a kolen. Pokud už se u vás varixy vyskytly, je vhodné na doporučení lékaře používat kompresní punčochy. Ty se oblékají ihned ráno po probuzení, ještě na lůžku.

7. DBEJTE NA HYGIENU DOLNÍCH KONČETIN

Správná hygiena dolních končetin a masáže se doporučují v rámci prevence křečových žil. Vhodné je použití speciálních masážních gelů nebo krémů na křečové žíly. Tyto přípravky obsahují řadu biologicky aktivních látek, které podporují prokrvení končetin a působí proti vzniku křečových žil. Masírování se doporučuje směrem vzhůru – začněte u chodidel, přes kotníky po kolena až ke stehnům.

8. SPRCHUJTE NOHY STŘÍDAVĚ TEPLOU A STUDENOU VODOU

Proudění krve v dolních končetinách nejlépe podpoříte střídavým sprchováním teplou a studenou vodou. V rámci wellness nebo lázní můžete využít takzvaný Kneippův chodník. Ten obsahuje dva oddělené bazénky, které mají teplou a studenou vodu a na dně jsou oblázky. Střídavá chůze v těchto bazéncích promasíruje naše chodidla a podpoří rozproudění krve.

9. UDRŽUJTE SI OPTIMÁLNÍ TĚLESNOU HMOTNOST

Normální tělesná hmotnost je základním kamenem pro naše celkové zdraví. Pokud trpíte nadváhou nebo obezitou, pokuste se postupně změnit své životní návyky a snažte se zhubnout. Uvidíte, že Vám poděkuje celý Váš organismus! 

10. NEPODCEŇUJTE PRVOTNÍ PROJEVY

Jakékoliv prvotní příznaky jako otoky, pocit těžkých nohou, brnění nebo křeče neberte na lehkou váhu a svůj zdravotní stav konzultujte se svým ošetřujícím lékařem. Včasná léčba může omezit rozvoj pokročilejších stádií žílní nedostatečnosti. Podle závažnosti diagnózy jsou doporučována výše zmíněná režimová opatření a používání kompresních pomůcek, v případě potřeby je léčba chirurgická a medikamentózní. Pro podporu Vašich cév a prevenci cévních potíží je také vhodné zvýšit příjem bioflavonoidů (např. rutin, dismin, hesperidin), které podporují přirozenou funkci srdce a cév.