VitaRady

Desatero proti bolesti hlavy

BolestHlavy2.jpg

Bolest hlavy je běžně se vyskytující onemocnění, které každý den postuhuje tisíce lidí. Může mít mnoho různých příčin a projevů. Bolesti hlavy mohou být různé intenzity, od lehkých bolestí až po těžké a nesnesitelné stavy bolesti.

Veškeré projevy bolestí hlavy jsou velmi nepříjemné a značně snižují kvalitu Vašeho života. V některých případch je nutná návštěva lékaře a medikamentózní léčba Vašich potíží.

Doporučujeme však vyzkoušet také přírodní postupy a metody. Přinášíme Vám 10 tipů, pro prevenci i terapii bolesti hlavy.

 

 

 

1. DBEJTE NA DOSTATEČNÝ PITNÝ REŽIM

Každý ví, že bez vody by lidské tělo nemohlo existovat. Nedostatečný příjem tekutin může snadno způsobit zdravotní komplikace, včetně bolestí hlavy a migrén. Dehydratace navíc negativně ovlivňuje Vaši pozornostvyvolává podráždění. Vhodné je pít rovnoměrné množství tekutin v průběhu celého dne. Mezi ideální pitný režim patří čistá voda, neslazené čaje a minerální vody, ředěné ovocné a zeleninové šťávy. Omezte konzumaci alkoholu, která také může být spouštěčem bolesti hlavy.

2. DOPŘEJTE SI KVALITNÍ SPÁNEK

Kvalitní a přiměřeně dlouhý spánek je jedním ze základních pilířů zdraví. Bylo prokázáno, že nedostatek spánku může být jednou z příčin bolestí hlavy. Výzkumná studie srovnávající četnost a závažnost bolestí hlavy u lidí, kteří spali méně než 6 hodin denně a těch, kteří spali 7–9 hodin denně, potrvdila, že první skupina trpí bolestmi hlavy častěji. Jejich projevy bolestí hlavy a migrény jsou navíc silnější a závažnější. Spouštěčem bolesti hlavy může být i nadměrný spánek. V prevenci bolesti hlavy a migrény je nutné dbát na kvalitní spánek, optimálně 7–8 hodin denně. Více se tématu spánku věnujeme v tomto článku.

3. ZABEZPEČTE SI DOSTATEČNÝ PŘÍSUN HOŘČÍKU

Hořčík je minerální látka, která má v organismu mnoho nenahraditelných funkcí – podílí se na regulaci hladiny cukru v krvi, umožňuje přenos nervových vzruchů. Hořčík je také účinným přírodním prostředkem jak bojovat proti bolesti hlavy. Ideální je doplňovat hořčík v rámci pestré a vyvážené stravy nebo v kvalitních doplňcích stravy. Bohatým zdrojem hořčíku jsou dýňová semínka, hořká čokoláda, mák, mandle, špenát nebo listová zelenina.

4. ZACVIČTE SI

Pravidelné cvičení jakéhokoliv typu je jedním z nejsnažších způsobů, jak snížit četnost a závažnost bolestí hlavy. Několik studií již potvrdilo, že nedostatek fyzické aktivity má prokazatelně souvislost se zvýšeným rizikem bolestí hlavy. Pokud chcete se sportem začít, přizpůsobte fyzickou aktivitu Vašemu věku, pohlaví i aktuálnímu fyzickému stavu. Jednou z nejdůležitějších věcí je, aby Vás pohyb bavil a přinášel Vám radost. Vyzkoušejte rozmanité druhy sportů a aktivit. Nejjednodušší, ale velmi efektivní a příjemná fyzická aktivita, je rychlá chůze.

5. NAUČTE SE SPRÁVNĚ DÝCHAT

Správná dechová technika, je velmi účinnou metodou pro zlepšení celkového zdravotního stavu a úlevu od bolestí. Při dýchání je nutné zapojit nejen mezižeberní svaly, ale především bránici, svaly pánevního dna a skupiny břišního svalstva. Vhodnou formou učení správného dechu je jóga. Ta patří mezi jednoduché, příjemné a velmi efektivní cvičení, které nám prokazatelně, také díky dechovým technikám, napomáhá zbavit se stresu, zvýšit pohyblivost i zmírnit bolesti, včetně bolestí hlavy. Jóga je vhodná pro všechny, bez rozdílu věku, pohlaví nebo fyzické kondice.

6. VYZKOUŠEJTE ESENCIÁLNÍ OLEJE

Esenciální oleje jsou vysoce koncentrované roztoky s obsahem aromatických složek různých druhů rostlin. Jedná se o velmi jednoduchý, levný a příjemný způsob jak si ulevit při již vypuklé bolesti hlavy nebo migréně. Většinou se doporučuje esenciální oleje používat lokálně na pokožku (například na spánky), ale některé z nich je možné i konzumovat. Velmi příjemný způsob použití jsou aromalampy, které nádherně provoní celý Váš byt. Nejúčinnějšími esenciální oleje jsou mátový a levandulový.

7. POUŽIJTE STUDENÝ OBKLAD

Studený obklad patří mezi nejoblíbenější a nejtradičnější způsoby pro úlevu od bolesti hlavy. Přikládání studených nebo ledových obkladů na hlavu nebo na krk zmírňuje zánět, zpomaluje vedení nervových vzruchů a stahuje cévy. Všechny tyto procesy vedou ve výsledku k úlevě od bolestí hlavy. Studený obklad si můžete buď koupit v lékárně nebo prodejnách se zdravou výživou nebo si ho můžete jednoduše vyrobit sami doma. Nasypte led do vodotěsného sáčku, obalte měkkým ručníkem a přiložte na hlavu (na čelo a na spánky) nebo zezadu na krk (na zátylek).

8. OMEZTE KONZUMACI POTRAVIN BOHATÝCH NA HISTAMIN

Histamin je látka, která se přirozeně vyskytuje v lidském organismu a má mnoho důležitých funkcí v imunitním, travicím i nervovém systému. Bohatým zdrojem histaminu jsou plísňové sýry, pivo a víno, ryby, maso a kvašené neboli fermentované potraviny. U citlivých jedinců, kteří nemají dostatek enzymů na odbourávání histaminu, může nadměrná konzumace těchto potravin vyvolat bolesti hlavy. Pokud Vás často trápí bolesti hlavy, pozorujte zda k úlevě nedojde při omezení jejich konzumace.

9. VYZKOUŠEJTE AKUPUNKTURU NEBO AKUPRESURU

Akupunktura a akupresura jsou techniky tradiční čínské medicíny, které jsou založeny na stimulaci jednotlivých bodů na lidském těle zapichováním tenkých jehliček nebo tlakem. Tyto metody jsou účinné proti mnoha typům bolesti, včetně bolestí hlavy a migrény. 

Nejúčinnější je tlaková masáž následujících bodů:
a. Yintang – bod, známý také jako třetí oko, nachází se mezi obočím, na místě, kde kořen nosu začíná vystupovat do čela.
b. Zan Zhu – jedná se o dva body, které leží na vnitřní straně okrajů obočí.

10. ZAJISTĚTE SI DOSTATEČNÝ PŘÍJEM VITAMINŮ SKUPINY B

Vitaminy skupiny B jsou mikronutrienty, které plní v těle mnoho důležitých funkcí. Tyto vitaminy například napomáhají uvolňovat energii z přijaté potravy a podílí se na syntéze neurotransmiterů. Díky tomu mohou některé vitaminy z této skupiny také chránit náš organismus před vznikem bolesti hlavy. Jedná se především o vitamin B2 (riboflavin), B6 (pyridoxin), B9 (kyselinu listovou) a B12 (kobalamin). Zdrojem těchto vitaminů je vyvážená strava – celozrnné obiloviny, vejce, mléčné výrobky, maso a zelenina, případně kvalitní doplňky stravy.