VitaRady

Desatero kojení

kojeni.jpg

Kojení je naprosto přirozený a nepochybně nejvhodnější způsob, jak zajistit novorozenci tu nejlepší výživu. Kojení je přirozené pro maminku i miminko, velmi často ovšem může docházet k potížím, které je potřeba překonat. Těžké situace vždy vyžadují podporu a pomoc rodiny a nejbližšího okolí.

Na prvním místě je kojení samozřejmě zdrojem všech potřebných nutrientů pro miminko. Má ale velké množství dalších funkcí. Jedná se o čas, který tráví maminka jen se svým miminkem v těsném kontaktu a podporuje udržování vzájemných pevných vazeb. Miminko díky kojení dostává pocit bezpečí a jistoty. Optimální proces kojení je vhodné podpořit již od samotného okamžiku porodu.

V neposlední řadě je kojení velmi praktické i ekonomické. Díky kojení máte tu nejlepší potravu pro své miminko stále připravenou a vždy u sebe, ať jste právě kdekoliv. Pokud kojíte, nemusíte utrácet peníze za kojeneckou stravu, která z nutričního hlediska nikdy nemůže nahradit mateřské mléko. Ušetříte také spoustu času s přípravou kojenecké stravy, nákupy nebo čištěním lahví.

 

V tomto článku Vám přinášíme 10 základních tipů pro novopečené maminky.

 

 

1. „ZLATÁ HODINA“

Kojení může být zásadně ovlivněno tzv. „zlatou hodinou“. Jedná se o první ho-dinu po porodu, která je zásadní pro novorozence i novopečenou maminku. Obecně se doporučuje pro úspěšnější nastartování kojení co nejčasnější při-ložení miminka k prsu. Novorozenec má instinktivní schopnost sám najít matčin prs a přisát se. Pokud průběh porodu dovolí, novorozenec se ihned po porodu nemyje, pouze se osuší a je ponechán nahý na břiše své maminky. Po krátké adaptaci se miminko začne instinktivně posouvat směrem k prsům. V naprosté většině případů je novorozenec sám schopen zcela správně uchopit bradavku a začít sát. Celý tento proces může trvat asi 30–60 minut a je zcela individuální.

2. FYZIOLOGIE KOJENÍ

První 2–3 dny po porodu se začne přirozeně vytvářet tzv. kolostrum neboli mlezivo – výživná žlutá, hustá tekutina, která obsahuje velké množství protilátek. Začátek kojení může být často doprovázen bolestivým nalitím prsou a někdy také zvýšenou teplotou nebo dalšími potížemi. Prsa jsou často tvrdší a velmi citlivá na dotek. Zejména v těchto případech je velmi důležité nalitá prsa vyprázdnit – nejpřirozeněji kojením nebo pomocí ručního odstříkání nebo odsávačky. Při potížích Vám mohou pomoci teplé obklady a masáž prsou před kojením nebo naopak studený obklad po vyprázdnění prsů.

3. SPRÁVNÉ PŘISÁTÍ

Základem úspěšného kojení je správná technika, resp. přisátí. Díky správné technice je dítě schopno dostatečně pít, získávat optimum živin a tím pádem dobře prospívá a přibírá. Na druhou stranu, pokud je dítě špatně přisáté, pije málo, má často hlad, působí matce bolest při kojení a nestimuluje správnou laktaci. Během kojení zajištěte maximální pohodlí pro sobě i miminku. Správně přisáté miminko má široce otevřená ústa, rty vysunuté ven, při sání se mu pohybují svaly obličeje, dítě nesrká ani nemlaská. Při kojení musí dítě volně dýchat a nesmí být ani zakloněné ani předkloněné. Správná technika kojení je jen otázkou cviku a uvidíte, že se brzy stane příjemnou rutinou.

4. KOJENÍ VS. KRMENÍ Z LÁHVE

Některé maminky si myslí, že mohou střídat kojení s krmením z láhve, podle aktuální situace a toho, jak se jim to zrovna hodí. Bohužel je to je velmi špatná metoda, která nefunguje a velmi rychle většinou vede k omezení až úplnému vymizení kojení. Způsob, jakým dítě příjímá potravu z lahvičky, je totiž naprosto jiný, než sání z prsu. Krmení z lahvičky je pro dítě výrazně snažší, a proto se při kombinaci kojení a krmení z láhve stává kojení komplikované a obtížné. Pokud úspěšně kojíte a nejsou u Vás žádné jiné závažné důvody, alespoň první 3 měsíce života dítěti lahvičku vůbec nedávejte.

5. POTŘEBY VAŠEHO MIMINKA

Každý novorozenec má své vlastní potřeby, proto je kojení velmi individuální záležitostí. Existují všeobecná pravidla, ale vždy je nejdůležitější, aby si každá maminka našla svůj vlastní režim a systém, který bude vyhovovat ji a jejímu dítěti. Během šestinedělí sami zjistíte, co Vám vyhovuje a kojení i péče o miminko se pro Vás stane milou povinností. Variabilita kojení u zdravých výhradně kojených dětí může být značná, proto svou sitauci neporovnávejte s ostatními a přizpůsobte se potřebám Vašeho miminka.

6. NEZAPOMÍNEJTE TAKÉ NA SEBE

Zejména šestinedělí je pro celou rodinu velmi náročným obdobím, kdy si musí všichni její členové zvyknout na nový režim. Celá situace v rodině se přizpů-sobuje miminku. Maminka by ale neměla zapomínat ani na péči o sebe. Měla by dodržovat zásady zdravé životosprávy, upravit svůj jídelníček podle zásad výživy pro kojící ženy, nezapomínat na pitný režim a především odpočí-vat. Pitný režim by měl obsahovat čistou vodu, neperlivé minerální vody, čaje pro kojící matky nebo ředěné ovocné a zeleninové šťávy.

7. ZAPOMĚŇTE NA DIETY

Kojení je energeticky velmi náročná činnost. Je velmi důležité, aby jídelníček kojící ženy byl pestrý, vyvážený a především kvalitní. Složení stravy se výraz-ně odráží v kvalitě mateřského mléka. V období kojení se doporučuje vynechat kořeněné, přeslazené nebo slané potraviny, omezit konzumaci smažených a těžkých jídel, nadýmavé zeleniny a luštěnin, tropického a kyselého ovoce. Jí-delníček by měl být naopak bohatý na lehce stravitelné kysané mléčné výrobky, zeleninu a ovoce, kvalitní maso, ryby, sýry, nutričně bohaté polévky, které zajistí dostatečný přísun všech potřebných vitaminů, minerálních látek, tuků a bílkovin.

8. ZAVEĎTE REŽIM A SYSTÉM

S nedostatkem spánku a odpočinku se během rodičovství potýkají zcela jistě všichni rodiče, především maminky. První týdny bývají vždy nejnáročnější. Pokud se Vám po pár týdnech podaří vytvořit si alespoň přibližně pravidelný režim, uvidíte, že bude všechno snažší. Snažte se dobu, kdy Vaše miminko spí využít i ke svému odpočinku, který nyní potřebujete rozhodně více než umyté nádobí. Mnoho maminek se během mateřské potýká s tím, že často zapomínají nebo jsou zmatené. Jednoduchým trikem je psát si vše na seznamy nebo tzv. TO-DO listy.

9. KOJENÍM KE ŠTĚSTÍ

Věděli jste, že díky kojení můžete být šťastnější? Při kojení se totiž vyplavují v těle maminky endorfiny, což jsou takzvané hormony štěstí. Díky nim se také vytváří pevné citové pouto mezi maminkou a miminkem. Celkově kojení velmi dobře podporuje psychickou pohodu.

10. NEBOJTE SE POŽÁDAT O POMOC

Mnoho maminek se snaží, aby vše bylo dokonalé a zapomínají sami na sebe. Nebojte se v tomto náročném období požádat o pomoc – nejbližší rodinu, partnera nebo kamarádky. Někdy mohou být velmi užitečné i rady maminek, babiček a dalších příbuzných. Ovšem je nutné je brát s rezervou – mateřství je velmi individuální a každé miminko má jiné potřeby. Každá doba má také své výhody a nevýhody, a proto to, co platilo před 50 lety, dnes již nemusí být zrovna to nejlepší.